_DEEP NEED | empatia i projektowanie

W skład DEEP NEED | empatia i projektowanie wchodzą następujace obiekty: Wake-up Light, Chocolade Machine, Torba listonosza, CukeriadaOtulakMórimo instrument sensorycznyTinyTaskThe Embrace Infant WarmerToTu, Rodzisko, obiekt wspierający aktywny poród, mytaxiCollaborative Mobile, TACTILU (alpha version), EzyStove, alternatywa dla gotowania na otwartym ogniu, PLAY FITOUTDOOR MATHSCHRON GÓRSKI – BADANIE I PROJEKT PUNKTÓW SCHRONIENIA W GÓRACHAmbient Reminder Bowl

kuratorki: Magda Kochanowska i Aga Szóstek

„Design (projektowanie) zasadniczo nie jest wyrażaniem siebie. (…) Istota projektowania leży w procesie odkrywania problemu wspólnego wielu ludziom i próbach jego rozwiązania. Jako że źródło problemu znajduje się w społeczeństwie, każdy z nas może zrozumieć plan i proces prowadzący do rozwiązania problemu (…). Design jest pociągający, ponieważ proces projektowy dostarcza inspiracji zrodzonej dzięki owej empatii pomiędzy istotami ludzkimi, wyrażonej we wspólnych wartościach i duchowości.” (Kenya Hara, Designing Design, s. 24)

Prawdziwe ludzkie potrzeby bardzo często są inspiracją dla współczesnych projektantów, zdających sobie sprawę z tego, że najpiękniejsza forma pozbawiona treści nie ma takiej siły oddziaływania, jaką niesie projekt oparty na empatii. Chcąc zrozumieć tzw. głębokie potrzeby (deep need*), projektant musi spojrzeć na świat oczami dziecka, które dowiaduje się, że jest chore na cukrzycę, doświadczyć, jak to jest stać w nocy na ulicy, czekając na spóźniającą się taksówkę, czy obserwować ukochaną osobę w codziennych zmaganiach po utracie wzroku. W psychologii empatią określa się „zdolność odczuwania stanów psychicznych, a także umiejętność przyjmowania sposobu myślenia innych osób”. Aby współodczuwać, trzeba być blisko ludzi: słuchać ich, obserwować, rozumieć. Dopiero wtedy można mówić o projektowaniu w prawdziwie humanistycznym wymiarze.

Tworzenie rozwiązań empatycznych wymaga od projektanta szczególnej wrażliwości jako, że nadrzędnym celem jest zaprojektowanie zmiany czyniącej życie lepszym. Empatyczny projekt często jednak dotyka nie tylko bezpośredniego odbiorcy, ale również jego najbliższych, a nawet społeczności, w której żyje. Dlatego na wystawie symbolicznie zostały zakreślone trzy kręgi empatii, pokazujące naszą interpretację zasięgu oddziaływania każdego z prezentowanych projektów. Przedmioty i aplikacje zebrane w ramach tej wystawy są w swej naturze głęboko empatyczne – pomagają, podnoszą jakość życia i wspierają. Wsłuchują się w całe bogactwo uczuć ludzi: tych samotnych i tych szczęśliwych, tych załamanych i tych pełnych nadziei. Czasami rozwiązują poważne problemy związane z brakiem dostępu do podstawowych zdobyczy cywilizacji i mają ogromne znaczenie dla mieszkańców krajów rozwijających się (np. piec EzyStove, śpiworek Embrace). Innym razem wspierają procesy komunikacji międzyludzkiej i poszukują nowych sposobów kontaktu w świecie przesiąkniętym technologią (aplikacja MyTaxi, Collaborative Mobile). Jeszcze w innych przypadkach skupiają się na słabościach, z którymi sobie nie radzimy, a przy odrobinie wsparcia możemy zacząć osiągać sukcesy (system Tiny Task, Choclate Machine). Przy pomocy tej prezentacji próbujemy odkryć przed Wami tajemnicę dobrego projektowania, którą jest zrozumienie drugiego człowieka.

*sformułowanie „deep need” kuratorki zaczerpnęły z wystąpienia Simon Ahuja z Blood Orange, wygłoszonego podczas konferencji DMI, która odbywała się w maju 2013 roku w Madrycie.

oprowadzania kuratorskie po wystawie:
18/10/2013, godz. 11.00 – 12.00 Złożoność procesu projektowego opartego na empatii, prowadzenie: Aga Szóstek (zbiórka przy wystawie DEEP NEED)
25/10/2013, godz. 17.00 – 18.00 Złożoność procesu projektowego opartego na empatii, prowadzenie: Magda Kochanowska (zbiórka przy wystawie DEEP NEED)